Karpacki

O Programie

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej w latach 2007-2013

Programy Europejskiej Wspolpracy Terytorialnej 2007 2013 mapa

W latach 2007-2013 współpraca w wymiarze transgranicznym, transnarodowym i międzyregionalnym realizowana była w ramach odrębnego celu polityki spójności Unii Europejskiej – Cel Europejska Współpraca Terytorialna (EWT).

Wyodrębnienie współpracy terytorialnej jako osobnego celu polityki spójności potwierdzała duże znaczenie wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez partnerów unijnych. O rosnącym znaczeniu tego typu współpracy świadczy również zwiększenie wysokości środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W latach 2007-2013 na rozwój współpracy terytorialnej z budżetu Unii Europejskiej  przeznaczonych zostało łącznie 7,75 mld euro. Polska alokacja na realizację programów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej wynosiła 557,8 mln euro. Dodatkowe 173,3 mln euro było przeznaczone przez Polskę na współpracę transgraniczną z państwami nie należącymi do Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP).

Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (European Territorial Cooperation) oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (European Neighbourhood and Partnership Instrument) zastąpiły przedsięwzięcia realizowane w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III 2004-2006.

Komponentom  INTERREG-u III odpowiadają trzy typy programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej:

  • programy współpracy transgranicznej (zastąpiły INTERREG III A)
  • programy współpracy transnarodowej (zastąpiły INTERREG III B)
  • programy współpracy międzyregionalnej (INTERREG IV C)   (zastąpiły INTERREG III C)

Programy operacyjne Europejskiej Współpracy Terytorialnej w ramach poszczególnych komponentów wdrażane były zgodnie z jednolitymi zasadami, wynikającymi z doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III. Wprowadzenie jednolitych zasad wdrażania przyczyniło się do ułatwienia zarządzania samymi programami oraz wspólnymi, międzynarodowymi projektami finansowanymi ze środków EFRR w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna.

Zasady te polegały głównie na:

  • utworzeniu wspólnych Instytucji Zarządzających, Certyfikujących i Audytowych,
  • obowiązkowym udziale w projekcie co najmniej dwóch partnerów z różnych krajów,
  • stosowaniu „zasady partnera wiodącego” w realizacji projektów,
  • utworzeniu wspólnego budżetu i jednego konta bankowego dla programu,
  • utworzeniu międzynarodowych Wspólnych Sekretariatów Technicznych wspierających Instytucje Zarządzające we wdrażaniu programów.

Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa

Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP) stanowił inicjatywę Komisji Europejskiej, której zasadniczym celem był rozwój współpracy pomiędzy Unią Europejską a państwami partnerskimi spoza UE poprzez zapewnienie zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju regionalnego. 

Na ten cel przeznaczonych zostało 173 322 mln euro, co umożliwiło udzielanie pomocy finansowej państwom objętym Europejską Polityką Sąsiedztwa m.in. Białorusi, Ukrainie, a także Federacji Rosyjskiej. Europejski Instrument Partnerstwa i Sąsiedztwa (EISP) wdrażany jest m.in. za pomocą programów współpracy transgranicznej.

Zasięg terytorialny EISP: Algieria, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Egipt, Gruzja, Izrael, Jordania, Liban, Libia, Mołdawia, Maroko, Autonomia Palestyńska, Syria, Tunezja, Ukraina.

Kluczowe obszary wsparcia w ramach EISP

  • promowanie dialogu politycznego i reform,
  • wzmocnienie instytucji krajowych i innych instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie i efektywne wdrażanie polityk,
  • promowanie ochrony środowiska i dobrego zarządzania zasobami naturalnymi,
  • wspieranie polityk zmierzających do redukcji ubóstwa,
  • wspieranie polityk promujących rozwój społeczny, równość kobiet i mężczyzn, zatrudnienia i ochrony socjalnej,
  • wspieranie współpracy transgranicznej oraz promowanie zrównoważonego rozwoju ekonomicznego, społecznego i środowiskowego w regionach przygranicznych,
  • wspieranie polityk promujących zdrowie, edukację i szkolenia,
  • promowanie i ochrona praw człowieka jako fundamentalnych wolności i wspieranie procesu demokratyzacji,
  • zapewnienie sprawnie działającego i bezpiecznego systemu zarządzania granicami,
  • promowanie współpracy w dziedzinach sprawiedliwości, spraw wewnętrznych oraz prewencji i walki z terroryzmem i zorganizowaną przestępczością,
  • promowanie udziału Wspólnot w działaniach dotyczących badań i innowacji,
  • promowanie współpracy pomiędzy Państwami Członkowskimi i krajami partnerskimi w dziedzinie szkolnictwa wyższego, wymiany nauczycieli, naukowców i studentów,
  • promowanie dialogu między kulturami i kontaktami people-to-people.

W perspektywie finansowej 2007 - 2013 Polska jednocześnie uczestniczyła i zarządzała dwoma programami w ramach Europejskiego Instrumentu Partnerstwa i Sąsiedztwa:

  • Polska - Białoruś - Ukraina    
  • Litwa - Polska - Rosja    
img
PRZYKŁADY

Priorytety współpracy w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa

Potencjalnymi beneficjentami programu były instytucje prowadzące działania o charakterze non-profit przyczyniające się do realizacji priorytetów programu, w tym np. władze lokalne i regionalne, organizacje pozarządowe, instytucje publiczne, euroregiony. 

żródło: http://www.ewt.gov.pl/WstepDoFunduszyEuropejskich/Strony/czymsafundusze.aspx

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030