Karpacki

Pomiędzy Fiordami a Karpatami

 

 

Komponent III (Component III)
PROGRAM EDUKACJA (‘EDUCATION’ PROGRAMME)
Współpraca instytucjonalna na rzecz poprawy jakosci i dopasowania kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) oraz kształcenia ustawicznego
(Institutional cooperation for the improvement of quality and relevance of Vocational Education and Training (VET) and vocational continuing education)

Źródło finansowania: 

Mechanizm Finansowy EOG na lata 2014-2020, Program Edukacja 

Tytuł Projektu (Project title)
Pomiędzy Fiordami a Karpatami – Platforma wymiany doswiadczeń z zakresu edukacji turystycznej

Data rozpoczęcia projektu (Project start date)
2022-02-01

Data zakonczenia projektu (Project end date)
2024-01-31

Streszczenie projektu

Główna ideą projektu jest podniesienie jakosci kształcenia zawodowego na poziomie średnim i wyższym w zakresie turystyki na obszarze przygranicznym polskiej częsci Euroregionu Karpackiego, z wykorzystaniem wzorców norweskich. Efektem projektu będzie aktywizacja zatrudnienia absolwentów szkół zawodowych oraz PWSTE przez podmioty działające
w branży turystycznej pogranicza. Aby osiągnąć te założenia w projekcie przewidziano opracowanie przez Zespół Naukowy propozycji nowych, dwóch programów nauczania na poziomie srednim i wyższym zawodowym, które będą wdrażane w szkołach przez Wnioskodawcę, a następnie przez kolejne szkoły na terenie Euroregionu Karpackiego zapewniając korzysci długoterminowe. Innowacyjny charakter zapewni utworzona w projekcie platforma współpracy w formie dwóch typów warsztatów: pracowni ko-kreacji i kół jakosci. Zaplanowane wizyty studyjne pozwolą na wymianę doswiadczeń pomiędzy partnerami. Elementem skutecznej promocji będą Karpackie Forum Edukacyjne, poswięcone edukacji turystycznej, w którym udział wezmą specjalisci z Polski i zagranicy.

Uczestnicy projektu

  1. Panstwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
  2. Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Polska
  3. Nord Universitet

Opis projektu

W celu zapobiegania depopulacji obszaru oraz zjawiskom marginalizacji obszarów przygranicznych w ramach projektu działania skierowano na podniesienie jakosci usług edukacyjnych sektora VET i dostosowanie edukacji do rynków pracypoprzez transfer innowacji edukacyjnych w turystyce odpowiadających wyzwaniom internacjonalizacji destynacji karpackich, wdro˙zenie sektorowej ramy kwalifikacji w turystyce na poziomie zawodowym. Zaplanowano utworzenie innowacyjnej platformy współpracy pracodawców, uczniów i kadry dydaktycznej a także ekspertów z dziedziny turystyki, w formie organizowanych pracowni ko-kreacji i kół jakosci z uwzględnieniem systemu dualnego. Warsztaty będą opierac się na ścisłej współpracy przedsi˛ebiorców oraz uczniów PWSTE i szkół zawodowych. Studenci i uczniowie będą wykonywac zadania podobne do tych, którymi będą zajmowac się w przyszłości, gdy już zostaną pełnoprawnymi pracownikami firm
w obszarze turystyki.

Planowanie działania

  • Badania obejmują powołanie zespołu badawczego (krajowi i zagraniczni, przedstawiciele partnerów) i opracowanie: analizy sytuacji wyjsciowej w zakresie oferty kształcenia zawodowego (na poziomie wyzszym i średnim wraz z analizą potrzeb rynku pracy w sektorze turystycznym. W ramach badań odbędą się 4 spotkania (2 analiza, 2 strategia). Zostanie okreslona luka kompetencyjna, co będzie podstawą do dostosowania oferty PWSTE i szkół zawodowych do realnych potrzeb rynku pracy. Efektem analizy będzie raport podsumowujący, opracowanie strategii edukacyjnej w sposób uspołeczniony tzn. obejmujący konsultacje z przedstawicielami lokalnego rynku pracy. Dokument będzie zawierac analizę swot oraz wskaże rozwiązania dla szkolnictwa zawodowego i ulepszenia współpracy pomiędzy uczestnikami sektora turystyki (w tym regionalny model współpracy pomi˛edzy sektorem edukacji i turystyki) oraz rozwiązania w zakresie kształcenia dualnego.

 

  • Utworzenie propozycji 2 programów kształcenia zawodowego w zakresie turystyki tj. dla PWSTE i szkoły sredniej zawodowej. Powołanie międzynarodowego Zespołu Naukowego celem opracowania propozycji programów kształcenia w szkołach zawodowych wyzszych
    i srednich. Przy tworzeniu modelowego programu nauczania wykorzystana będzie Sektorowa Rama kwalifikacji dla sektora Turystyki, uwzględnione zostaną też zidentyfikowane na wczesniejszym etapie potrzeby edukacyjne i potrzeby rynku pracy. Program będzie narzędziem wsparcia marki „Carpathia”. W wyniku zdalnej pracy oraz w ramach dwóch spotkań zespołu powstanie Sektorowa Rama Kwalifikacji marki „Carpathia”, zbudowana na bazie SKR w turystyce, zawierająca kluczowe zawody i kwalifikacje niezbędne dla skutecznego wdrozenia marki „Carpathia” i stymulacji rynku pracy w Karpatach. W ramach tworzenia programów odbędą się 2 spotkania ekspertów.

 

  • Wizyta studyjna w Norwegii celem zapoznania się z systemem funkcjonowania edukacji zawodowej i dualnym modelem współpracy szkół z przedsiębiorcami. Wizyta - dla kadry szkoleniowej oraz najlepszych studentów PWSTE. Podczas wyjazdu uczestnicy będą mieć możliwość odbycia wizyty w norweskich firmach związanych z sektorem turystyki. Efektem wizyty będzie transfer dobrych praktyk poszerzenie wiedzy i horyzontów uczestników.

 

  • Utworzenie w PWSTE (Jarosław) i PP1(Rzeszów) pracowni ko-kreacji oraz kół jakosci, pozwalających na przeprowadzanie cyklicznych spotkań studentów, uczniów, kadry dydaktycznej oraz przedstawicieli sektora turystyki z Karpat, w celu nawiązania współpracy pomiedzy podmiotami rynku pracy, okreslenia wzajemnych oczekiwań. Pracownie ko-kreacji będą takze miejscem tworzenia interdyscyplinarnych zespołów, współpracujących nad realnymi wyzwaniami i przedsi˛ewzi˛eciami przedstawianymi przez branżę turystyczną. W ten sposób uczniowie będą mogli poznac sposób funkcjonowania sektora i wykazać się umiejętnościami pozwalającymi na zdobycie pracy w zawodzie a przedstawiciele branży turystycznej będą miec dostęp do potencjalnych  pracowników. W ramach projektu przewiduje się organizację po 2 spotkania ko-kreacji i po 2 spotkania kół jakosci w u każdego partnera. Łącznie 8 spotkań. Spotkania odbywać się będą online korzystając z zakupionego w ramach projektu zestawów wideokonferencyjnych.

 

  • Organizacja Forum o tematyce związanej turystyką w edukacji oraz innowacjami w turystyce. Wydarzenie stworzy mozliwość do spotkania środowisk samorządowych, kadry Studentów i uczniów szkół zawodowych srednich i wyższych oraz organizacji działających w obszarze turystyki w regionie i z obszaru całego Euroregionu Karpackiego. W wydarzeniu wezmą udział krajowi i zagraniczni eksperci, partner norweski. Forum będzie miejscem wymiany doswiadczeń i nabycia dobrych praktyk, stworzy tez możliwość podsumowania efektów realizacji projektu. W ramach kosztów przewiduje koszty związane z promocją wydarzenia, tłumaczeniami, cateringiem, wynajmem sali i wyposazenia, honorariami dla ekspertów, materiałami promocyjnymi.

 

  •  Forum otwierające projekt o tematyce związanej turystyką w edukacji oraz innowacjami
    w turystyce. Wydarzenie stworzy możliwość zapoznania środowisk samorządowych, kadry, studentów i uczniów szkół zawodowych srednich i wyższych oraz organizacji działających
    w obszarze turystyki całego Euroregionu Karpackiego z celami projektu. W wydarzeniu wezmą udział krajowi i zagraniczni eksperci, partner z Norwegii. Forum będzie miejscem wymiany doswiadczeń i nabycia dobrych praktyk, stworzy tez możliwość nawiązania blizszych relacji i zachęcenia większe grono instytucji związanych z edukacją i turystyką w realizację projektu. W ramach kosztów przewiduje koszty związane z promocją wydarzenia, tłumaczeniami, cateringiem, wynajmem sali i wyposazenia, honorariami dla ekspertów, materiałami promocyjnymi.

 

 

 

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030