Karpacki
img

E-dukacja, czyli nauczanie w XXI wieku

Beneficjent: Powiat Rzeszowski

Partner polski: Mesto Stropkov

Okres realizacji: 01.05.2021 – 30.04.2022

Zrealizowana wartość projektu: 37 742,45 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 32 081,07 €

 

Można śmiało powiedzieć, że realizacja projektu przyczyniła się do wsparcia pracy nauczycieli szkół specjalistycznych z obszaru pogranicza polsko-słowackiego w zakresie pracy z uczniem w warunkach zapotrzebowania na pracę zdalną tzw. e-edukacja. Kadra nauczycielska nabyła kompetencje pozwalające na efektywne uczenie oraz wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu poprawy jakości usług edukacyjnych dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (w tym dla młodzieży z problemami społecznymi i niepełnosprawnościami). Specjalistyczne szkolenia, wizyty studyjne oraz konferencje to tylko niektóre z zadań jakie zostały zrealizowane przez partnerów projektu.

Główne działania zrealizowane w ramach projektu:

  • Przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń z zakresu mediów społecznościowych. Szkolenie dla nauczycieli zostało zorganizowane w dniach 8-9 listopada 2021 r. w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Rzeszowie dla 40 pedagogów (20 z Powiatu Rzeszowskiego i 20 ze Stropkova na Słowacji). Szkolenie dla uczniów odbyło się hybrydowo w dniach 15-16 listopada 2021 r. Wzięło w nim udział 40 uczniów (20 z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rzeszowie i 20 ze Stropkova na Słowacji). Z uwagi na sytuację pandemiczną uczniowie z MOS odbyli szkolenie stacjonarnie, natomiast uczniowie ze Słowacji wzięli udział w szkoleniu za pośrednictwem platformy do szkoleń on-line.
  • Wizyta studyjna młodzieży i pedagogów na Słowacji odbyła się w dniach 28-29 marca 2022 r. W wizycie wzięło udział 15 uczniów i 5 nauczycieli ze szkół z powiatu rzeszowskiego tj. Zespołu Szkół Zawodowych w Dynowie, Liceum Ogólnokształcącego w Dynowie, Zespołu Szkół Techniczno-Weterynaryjnych w Trzcianie oraz Zespołu Szkół w Sokołowie Młp.

Podczas wizyty uczestnicy zapoznali się ze specyfiką odwiedzanej placówki edukacyjnej, spotkali się z rówieśnikami ze Słowacji oraz osobami prowadzącymi zajęcia z trudną młodzieżą w celu wymiany doświadczeń. Po części oficjalnej miało miejsce zwiedzanie miasta z przewodnikiem. Uczestnicy wyjazdu odwiedzili również teatr w Stropkovie. Po spektaklu zwiedzili Muzeum Miejskie, w którym obejrzeli zabytkowe i współczesne telefony Tesli. Ostatnim punktem wyjazdu było zwiedzanie Parku Zwierząt.

  • Wideokonferencja z zakresu mediów społecznościowych i pracy z trudną młodzieżą odbyła się w dniu 25 stycznia 2022 r. w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Rzeszowie. Jej tematem były sposoby aktywizacji wychowanków zagrożonych wykluczeniem społecznym, możliwe formy współdziałania oraz metody w zakresie procesu wychowania w Polsce i na Słowacji. Konferencja była prowadzona przez ekspertów z Polski i Słowacji, udział w niej wzięli nauczyciele z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rzeszowie oraz ze Szkoły Podstawowej w Stropkovie. Na zakończenie konferencji odbyła się dyskusja dotycząca form wsparcia funkcjonowania placówek oświatowych zajmujących się młodzieżą z problemami społecznymi.
  • Konferencja podsumowująca projekt dla nauczycieli i samorządowców połączona z wizytą studyjną przedstawicieli ze Słowacji odbyła się 7 kwietnia 2022 r. w Rzeszowie. Zaproszeni goście wysłuchali przemówień ekspertów z Polski i ze Słowacji na temat wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i mediów społecznościowych w edukacji, w aktywizacji młodzieży z problemami społecznymi oraz w promocji pogranicza. Dodatkowo uczestnicy wzięli udział w panelu dyskusyjnym z zakresu mediów społecznościowych w edukacji oraz na rynku pracy. Wśród licznych zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, służby mundurowe, liczna grupa przedstawicieli oświaty oraz delegacja z Miasta Stropkov – partnera projektu.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030