Karpacki
img

Wsparcie nauczycieli i uczniów w czasach pandemii

Beneficjent: Fundacja na Rzecz Psychoprofilaktyki Społecznej Pro-Fil

Partner polski: Karpatské centrum spolupráce, n.o.

Okres realizacji: 01.03.2021 – 30.11.2021

Zrealizowana wartość projektu: 56 714,17 €, w tym dofinansowanie z EFRR: 48 207,04 €

Wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli, uczniów i łagodząc skutki pandemii COVID-19 partnerzy projektu zaplanowali szereg zadań zmierzających do niwelowania skutków pandemii oraz radzenia sobie w sytuacjach z nią związanych tj.: szkolenia dla nauczycieli, warsztaty dla uczniów, oraz coaching psychologiczny/kompetencyjny skierowany do uczniów szkół średnich. Działania w projekcie przyczyniły się do uzupełnienia i poprawy, ważnych z punktu widzenia przyszłości zawodowej młodzieży pogranicza polsko-słowackiego, kompetencji pedagogów a także umiejętności uczniów w radzeniu sobie z efektami pandemii, co istotnie ułatwiło im kształcenie oraz start na rynku pracy. Wspólna realizacja zadań przez partnerów otworzyła nowe możliwości spójnego połączenia systemu edukacji po obu stronach granicy.

Główne działania zrealizowane w ramach projektu:

  • Szkolenie nauczycieli i pedagogów zostało przeprowadzone podczas dwóch weekendowych wyjazdów w miejscowości Klimkówka i Świlcza. W szkoleniu udział wzięło po 10 nauczycieli z Polski i Słowacji. Tematyka szkolenia obejmowała 5 bloków tematycznych związanych m.in. ze stresem, emocjami, wypaleniem zawodowym, komunikacją i motywowaniem. Dodatkowo podczas udziału w szkoleniu nauczyciele polscy i słowaccy wymienili się doświadczeniami oraz porównali sytuację związaną z pandemią i jej wpływem na edukację na pograniczu polsko-słowackim.
  • Warsztaty dla Uczniów na pograniczu polsko-słowackim. Zajęcia przeprowadzono w 14 szkołach (11 szkół z Polski oraz 3 szkoły ze Słowacji) w 100 klasach. Zajęcia składały się z dwóch części (1.Rozwój kompetencji społecznych oraz 2. Bezpieczeństwo w sieci) tworzących wspólną całość. Im bardziej rozwinięte kompetencje społeczne tym mniejsze ryzyko nadmiernego korzystania z Internetu. Część pierwsza warsztatów miała na celu zwiększenie zdolności do nawiązania kontaktów interpersonalnych oraz czerpania z nich satysfakcji. W części drugiej uczniowie uczestniczyli w zajęciach, których celem było zapobieganie zagrożeniom płynącym  z nadmiernego korzystania z Internetu oraz omówienie bezpiecznego korzystania  z sieci.
  • Coaching wspierający uczniów, którzy ucierpieli w wyniku pandemii zrealizowany został dla 25 uczniów najbardziej potrzebujących takiej właśnie formy wsparcia. Uczniowie zgłaszać się mogli samodzielnie lub być wskazani przez nauczycieli w szkołach biorących udział w warsztatach. Celem spotkań było uzyskanie wsparcia przede wszystkim w zakresie pokonywania codziennych trudności powstałych w wyniku pandemii. W indywidualnych spotkaniach uczniów ze specjalistami, pracowali nad emocjami, nastrojem oraz budowaniem relacji w okresie pandemii.

Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018 – 2030